Forældresamarbejde

Vores erfaring siger os, at trygge forældre giver trygge børn.

Vi prioriterer derfor et tæt og dagligt forældresamarbejde, som bygger på nærvær og respekt. Personalet arbejder professionelt i samarbejdet og anerkender jeres oplevelser og behov. Vi lægger stor vægt på et åbent, positivt og udviklende forældresamarbejde baseret på gensidig dialog. Dette for at skabe en helhed i barnets liv og udvikling og for at kunne rumme barnet i de forskellige situationer.

Hvis der opstår ting, som I undrer jer over i hverdagen, så kontakt personalet, så vi kan få en dialog om det - vi bliver aldrig trætte af at svare på spørgsmål omkring dit barn! Har en aflevering været svær, er du også altid meget velkommen til at sende en SMS til stuen, så du kan få en beroligende besked tilbage.

Aula

Aula er vores primære kommunikationskanal og en vigtig del af samarbejdet med jer.

Det er på Aula, at vi deler praktiske informationer og sender invitationer til arrangementer ud, og hvor I indmelder ferie og sygdom. Det er vigtigt, at I husker dette, så vi altid ved, hvor mange børn vi bliver - det gør det nemlig meget nemmere for os at planlægge nogle gode dage for de børn, som er i huset.

Det er også på Aula, at vi deler billeder og historier fra hverdagen i Regnbuen, og hvor vores køkken sender ugens madplan ud. Vores leder Nathja deler ligeledes nyhedsbreve ved behov - det kan være om alt fra personalesituationen, nye børn og det pædagogiske arbejde.

Forældresamtaler og forældremøder

I løbet af den tid jeres barn går i vuggestue, har vi forskellige samtaler om jeres barns trivsel og udvikling. Omkring tre-seks måneder efter opstartssamtalen, som vi har, når jeres barn starter, holder vi en opfølgende samtale om, hvordan den første tid er gået, og hvad vi eventuelt skal gøre anderledes.

Vi tilbyder årlige trivselssamtaler og ved behov, og inviterer derudover til en afsluttende samtale, når jeres barn stopper i Regnbuen og skal videre i børnehave. Husk, at du som forælder selv skal sørge for at skrive dit barn op til børnehave. Har du brug for sparring omkring valget af børnehave, er du altid velkommen til at tage fat i os - vi har god kontakt til flere af børnehaverne i området.

Vi er altid tilgængelige for en snak, og du er til enhver tid velkommen til at bede om en samtale med de ansatte på dit barns stue. Ligesom vi naturligvis også tager initiativ til en snak med dig, hvis vi har spørgsmål eller bekymringer omkring dit barn.

Vi har forældremøde to gange om året - et i foråret og et i efteråret. Ved det ene møde samles vi typisk på stuerne, mens vi på det andet gerne inviterer en oplægsholder ud, der kan give relevant viden videre til både personale og forældre. Vi har for eksempel senest haft en tale-hørekonsulent på besøg.

Forældreråd

I forældrerådet er I med til at diskutere og definere de værdier, som ligger til grund for den pædagogik, der præger de konkrete aktiviteter, som børnene og de voksne er sammen om i Regnbuen. I har derfor mulighed for at præge institutionen på mange niveauer. I kommer tæt på dagligdagen i Regnbuen og lærer medarbejderne og de andre forældre at kende.

Forældrerådet er sammensat af forældrerepræsentanter, medarbejderrepræsentanter og den pædagogiske leder, og valg til forældrerådet sker en gang årligt på et forældremøde for hele institutionen. Hvis I er interesserede i at deltage i forældrerådsarbejdet, kan I kontakte vores pædagogiske leder og høre mere.

Der er forældrerådsmøde fire gange om året.

Forældrebestyrelse

I Københavns Kommune er alle dagtilbud organiseret i klynger, og hver klynge har en forældrebestyrelse. Forældrebestyrelsen fastsætter principper for klyngens arbejde og for samarbejdet mellem institutionen og hjemmet. Forældrebestyrelsen består af forældrerepræsentanter fra alle enheder i klyngen, personalerepræsentanter og klyngelederen.

Forældrerepræsentanten bliver valgt blandt medlemmerne i institutionens forældreråd. Forældrebestyrelsen holder møder seks gange om året.

Du kan læse mere om, hvordan du som forældre kan få indflydelse på dit barns hverdag her.