Hvem er vi?

Velkommen til Regnbuen! Vi er en ren vuggestue med plads til 36 børn fordelt på tre stuer, der holder til i rolige omgivelser i et lejlighedskompleks i Valby mellem Valby Station og Langgade Station.

Vi er en lille institution, og det giver en dejlig familiær stemning, som både vi og vores forældre holder af. Udenfor har vi en lille legeplads med smukke, gamle træer og grønne buske. Her er sandkasse, klatrestativ, rutsjebane og gynger. Ofte bruger vi også legepladsen i den gård, som vi ligger i. Den er for eksempel rigtig god til at køre på motorcykel på, og så er der en boldbane og flere klatrestativer.

I Regnbuen har vi verdens sødeste, modigste og mest eventyrlystne børn (hvis vi selv skal sige det), og det er det, vi støtter op omkring hver eneste dag. Vi tror på, at børnenes nysgerrighed på verden starter med tryghed, og derfor er omsorg og nærhed omdrejningspunktet i vuggestuelivet her hos os. Alle børn kender alle voksne, og de får hurtigt helt styr på, hvilke vuggestuevenner, der går på hvilken stue. For selvom vi bliver afleveret på Månestuen, Skystuen eller Stjernestuen, så er vi venner på kryds og tværs.

Anerkendelse og børneperspektiv

Vi tager det pædagogiske arbejde seriøst, og det er vigtigt for os, at vi ikke bare er en pasningsordning, mens mor og far er på arbejde. Vi elsker at se stoltheden i børnenes øjne, når de lykkes med at tage flyverdragten af selv, bære skraldeposen ud til affaldsskakten eller hjælpe en ven med at blive glad igen efter et skrabet knæ. Det hele gør vi ud fra en anerkendende pædagogisk tilgang.

Vores kerneopgave er at understøtte, at alle børn får lige muligheder for at udfolde deres fulde potentiale som ligeværdige deltagere i samfundslivet – noget, der kun kan ske, hvis hvert enkelt barn ses og høres. Derfor foregår vores hverdag i øjenhøjde med børnene, både billedligt og bogstaveligt talt. Vi sidder/ligger/kravler på gulvet; vi kigger efter den lille finger, der peger ud ad døren, så vi kan se, hvad der er derude; og vi prøver at forstå, hvorfor den røde traktor er den eneste, der dur lige i dag.

Forskellighed er en styrke – både hos børn og voksne

Ingen børn er ens, og det synes vi er fedt! Nogle børn går altid forrest, mens andre godt kan lide at kigge med fra sidelinjen i nogle aktiviteter – her er der plads til det hele, og vi kaster os ud i lidt af hvert. De voksne har nemlig også forskellige styrker. Nogle af os elsker at være kreative, mens andre kan sammensætte den fedeste motorikbane eller skabe en fortælling, der gør legepladsens låge til en portal til junglen eller livet på de syv have.

Når dagen så er omme elsker vi at kunne videregive små anekdoter fra livet i vuggestuen. Vi ved nemlig, at samarbejdet med jer forældre er det vigtigste element i en god vuggestuehverdag. Når vi lægger billeder op, fortæller om dagens grineflip eller forklarer, hvorfor der var noget, der var rigtig øv i dag, så er det alt sammen med tanke på, at vi er sammen om at skabe de bedste rammer for dit barn.